Uppföljning av skolans arbete med intraprenad
2019-03-20 / Emil Appelqvist
Angeredsgymnasiet fortsätter med intraprenad efter 3 år. Jag frågade Josefin Olsson som är med i intraprenad rådet om hur det går.
Nu är det tre år sedan Angeredsgymnasiet införde intraprenad rådet för att utöka medinflytandet för skolans medarbetare och elever, skapa engagemang och i längden utökad måluppfyllelse. Rådet består av 15 representanter från olika delar av Angeredsgymnasiet. Varje rådsmedlem håller i ett möte med sitt arbetslag som alla medarbetare på skolan är medlemmar i (AR). Sedan tar rådsmedlemmar med sig sin grupps åsikter till rådet där beslut tas. Rådsmedlemmarna håller i AR-möten och deltar i rådsmöten, det är minst 3 rådsmöten per termin. Deras arbetsform för intraprenad verksamheten är utformad som ett representativ demokrati.
Intraprenad rådets uppgift är att dra upp riktlinjer för skolans fortsatta utveckling. De arbetar med verksamhetsplan, fortbildning,investeringar, olika typer av satsningar på skolan och fördelning av viss del av budgeten. Sedan tar ledningsgruppen fram en fråga som går till beredningsgruppen som undersöker frågan. Efter det lägger de fram förslag och om det uppstår problem så kommer de med förslag hur det skall lösas.
Rådsmedlemmarna:
Torbjörn Wassenius (Ek-Sa-Na)
Daniel Viklund (Förstelärargruppen)
Sandra Madera Tassopoulou (Assistenterna)
Marina Fortunato (Sprint)
Filip Nilsson (Sprint)
Valona Ceku (Sprint)
Mia Sundkvist (Elevhälsan)
Patrick Gladh (Ledningsgruppen)
Josefin Olsson (RG Lärare)
Anna Hedlund (Ha-Vo)
Kenneth Eriksson (LC)
Anneli Elmgren (Serviceenheten)
Neda Ali (Elevkåren)
Nasteho Muktar Aden (Elevkåren)
Cecilia Tran (Elevkåren)
Bird Darayoi (Elevkåren)
ersättare(suppleant):
Rickard Strid (RG Lärare)
Läs artikeln på Angeredswebben | Till skoltidningen Angeredswebben