Upplev Europa för niorna
2024-05-29 / Alba Möller Beneduce och Harriet Ohlson
Niorna besökde “Upplev Europa”, som ligger i Kulturhuset och vi fick chansen att följa med.
De skulle få testa att vara EU-parlamentariker en eftermiddag. På Upplev Europa fanns det flera stationer där de fick lära sig mer om EU-samarbetet, och så utforskade de hur EU påverkar vår vardag. Dagen var givande men utmanande för alla, trots det så var stämningen på topp, och niorna gjorde sitt bästa.
Det var en vanlig förmiddag på skolan, men det blev en tidigare lunch för att hinna till bussen. Vi åkte runt tolv tiden, och var framme snart därefter. När vi var framme så gick vi den lilla biten som var kvar till Kulturhuset. Vi hängde av oss våra ytterkläder och sen gick vi in och alla fick varsin mobil. I mobilen stod det i vilken grupp de hamnade i. Det fanns fyra olika grupper vid namn: Solidaritetsgruppen, Ekologigruppen, Frihetsgruppen och Traditionsgruppen. Efter det samlades vi alla i ett rum och såg på en film om EU.
De fyra olika grupperna skulle prata om två olika idéer: Vatten Solidaritet och mikrochip, insatt i människan för att kunna få personidentifiering. De delade upp grupperna i två och fick ta hand om en fråga var. Efter att informationen utgivits gick alla olika partigrupper till sina stationer för att höra vad deras ledare inom gruppen hade att säga. De fick veta om det var för eller emot, och vad deras åsikt skulle vara i framtida möten.
Niorna fick sedan arbeta självständigt i grupperna tills det var dags för återsamling i rummet där vi startade dagen. Där inne fick de chansen att berätta vad de tyckte angående de två frågorna. Vissa tyckte att det var lite läskigt, men alla löste det ändå tillslut. Efter mötet så hade partierna nu lite bättre koll om varandras åsikter och nu var det dags för att samlas i kammaren.
I kammaren skulle varje partiledare ställa sig framför klassen, höja rösten i mikrofonen och berätta vad de hade kommit fram till. Efter besöket i kammaren så var det dags att samlas i det så kallade "orangea rummet”. Det var ett rum som var indelat i två. Där inne fick halva klassen sitta i ett rum och diskutera om en av frågorna, resten tog hand om den andra frågan i den andra delen rummet. Här fick partierna ännu en chans att främja, framföra och övertala andra om deras utvalda åsikter.
Nu var det äntligen dags att rösta!
Partierna fick rösta i mobilerna som de tidigare hade fått för dagen. När alla röstat klart så skulle resultatet visas på skärmen i kammaren. Det blev ett väntat resultat. Efter resultatet visats begav vi oss hemåt igen.