Dags för den årliga UF-mässan
2024-02-02 / Tyra Almcrantz
Onsdagen den 7 februari kommer den årliga UF-mässan på Westerlundska Gymnasiet utspela sig. Tiden innan har varit en lång period för eleverna och deras UF-företag av planering och förberedelser.
Varje år arrangerar skolan en mässa för skolan UF-företag, det som är nytt för i år är att mässan har temat Alla hjärtans dag. Mässan äger rum mellan 11.00 och 14.00 nästa onsdag i cafeterian och korridoren bort mot klassrum D931. I år är det hela 54 företag som deltar på mässan vilket gör att det kommer bli en del folk i korridorerna.
- Vi bjuder in rådgivarna till företagen och en del av våra partners men mer än så kan vi inte bjuda utifrån eftersom det blir för trångt säger Kerstin Hansson, lärare på Westerlundska.
De deltagande företagen har planerat och förberett länge inför denna dag då det finns många tävlingar som ska avgöras. Tävlingarna handlar om bland annat bästa monter, bästa säljare, bästa reklamfilm. Utöver det så bedömer juryn fyra kategorier till som handlar mer om UF-året i stort.
Fanny Bayard, elev i SA21M är en av eleverna som tillsammans med sitt företag Cleanbag UF ska medverka på mässan.
- Just nu jobbar vi för fullt inför mässan säger Bayard
Nytt för i år är att någonting i montern måste kopplas till temat Alla hjärtans dag. Bayard och hennes företag berättar att de har valt anordna en tävling jämte deras monter med alla hjärtans dag-tema.
- Dock vill vi inte avslöja tävlingen än! Priset ni kan vinna är dock officiellt och det är ett exemplar av vår produkt förklarar Bayard.
Cleanbag UF har på ett miljövänligt sätt framställd påse med liknande effekt som Smellwell förutom att den endast absorberar lukt och skadlig fukt utan att ge ifrån sig en doft och detta är med hjälp av aktivt kol.
Ett annat företag som ska vara med på mässan är Be-Noticed UF som har tagit fram en mössa med reflex.
- Vår affärsidé är att få in reflex på ett snyggt sätt i din vardagliga outfit säger Alexander Holm, elev i klass EK21C.
Holm beskriver att företaget i dagsläget jobbar med att få fram en unik monter för att locka folk till just deras monter bland de 53 företagen och deras montrar. Både Bayard och Holm berättar att företagen inte satsar på några speciella tävlingar
- Men det hade självklart varit kul att få pris i någon av kategorierna säger Bayard.
- Ja så tänker vi också fyller Holm i.